DOVOLENÁ: ve dnech 18.3 až 29.3 bude probíhat dovolená. Všechny objednávky, dotazy atd budou vyřízeny až po 29.3

Instalace dvoustupňové převodovky do podvozku Vaterra Ascender

Vaterra uvedla na trh klasické expediční RC modely aut na podvozku Ascender. Aktuálně je dostupných celkem 4 RC modelů aut na tomto podvozku, které se liší použitou karosérií. Kromě originálních karosérií si můžete a šasi nainstalovat velký počet karosérii od Killerbody.

Protože u expedičních aut je zvykem osazení dvoustupňová převodovky, tak Vám v tomto článku popíšeme podrobný postup, jak si ni do modelu nainstalovat. Díky převodovce bude mít Ascender větší rozsah rychlostí a díky tomu i vyšší průjezdnost v terénu.

Pro přestavbu budete potřebovat tyto položky

Obj. číslo Název Potřebný počet
VTR232007  TWH: Mechanika řazení převodovky 1 ks
VTR232008 TWH: Ozubená kola stupňů převodovky 1 ks
VTR232017 TWH: Hřídel převodovky s příslušenstvím 1 ks
VTR232009 TWH: Přestavná páka řazení 1 ks
VTR237003 Kuličkové ložisko guma 4x8x3mm (2) 2 ks
VTR237009 Kuličkové ložisko guma 5x13x4mm (2) 2 ks
VTR237004 Kuličkové ložisko guma 5x10x4mm (2) 1 ks
VTR236131 Segrovka (E-klip) 3mm (10) 1 ks
VTR236013 Samojistná matice M2.5 (10) 1 ks
VTR235108 Šroub imbus půlkulatá hlava M3x12mm (10) 1 ks

Dále budete potřebovat

  1. Modré lepidlo na šrouby (obj. č. FS-G06/10).
  2. Vazelínu na kovové převody (obj. č. TLR77001).
  3. Mini servo - buď s levnější s plastovými převody SPMSA5030, nebo dražší s kovovými převody SPMSA5060
  4. Minimálně 3-kanálovou RC soupravu.

Přestavba spočívá z 9 dílčích kroků:

Doba potřebná pro sestavení je 2 hodiny. Pro lepší orientaci můžete použít explozivní výkres na Vaterra Ascender a explozivní výkres na Vaterra Twin Hammers. Obrázky vytvořil pan Alan Murray. Tak pojďme rovnou na to!

Krok 1 - Demontáž převodovky

Demontáž převodovky - krok 1 1.1 Nejprve sundejte transparentní izolační bužírky a poté rozpojte konektory mezi motorem a regulátorem.
Demontáž převodovky - krok 2 1.2 Odšroubujte šrouby držáku zadních tlumičů a karoserie
Demontáž převodovky - krok 3 1.3 Otočte podvozek „vzhůru nohama. Odšroubujte červík držící čep držící ojničky závěsů náprav a čepy vysuňte. Odšroubujte 4 šrouby držící převodovku na šasi.

Krok 2 - Rozebrání převodovky

Rozebrání převodovky - krok 1 2.1 Na výstupních hřídelích převodovky povolte 2 červíky fixující podkovičky poloos. Podkovičky sundejte.
Rozebrání převodovky - krok 1 2.2 Na krytu plastovém krytu převodu povolte jeden šroub, sundejte kry a odšroubujte samojistnou matici u hlavního převodu (pružina tlačí na obložení diskové spojky) a spojko s převodovkou ven.
Rozebrání převodovky - krok 1 2.3 Povolte červík v pastorku a pastorek sundejte z motor. Pak vyšroubujte šrouby držící motor na hliníkovém loži.
Rozebrání převodovky - krok 1 2.4 Vyšroubujte šrouby, na které ukazují šipky na obrázku
Rozebrání převodovky - krok 1 2.5 Nyní rozpulte plastový domek převodovky a vyndejte z něj všechny části s včetně ložisek.
Rozebrání převodovky - krok 1 2.6 Vnitřek řádně vyčistěte od maziva, případně jiných nečistot, pak můžete vsadit nová ložiska na místo původních Ložiska v horní čísti obrázku mají rozměr 5x10x4 mm a ložiska ve spodní části obrázku mají rozměr 5x13x4 mm.

Krok 3 - Sestavení řadící vidlice

Sestavení řadící vidlice - krok 1 3.1 Budeme vycházet z manuálu na RC auto Twin Hammers – výkres A-4.
Sestavení řadící vidlice - krok 2 3.2 Připravte si díly tak, jak jsou na obrázku. Nasaďte segrovku do drážky, viz obrázek.
Sestavení řadící vidlice - krok 3 3.3 Nasaďte řadící vidlici na hřídel a z druhé strany opět zajistěte segrovkou.
Sestavení řadící vidlice - krok 4 3.4 Zde je kompletně sestavená řadící vidlice.

Krok 4 - Sestavení hnané hřídele

Sestavení hnané hřídele - krok 1 4.1 Budeme vycházet z manuálu na RC auto Twin Hammers – výkres A-2.
Sestavení hnané hřídele - krok 2 4.2 Nachystejte se potřebné díly, tak jak je uvedeno na obrázku.
Sestavení hnané hřídele - krok 3 4.3 Vložte kuličkové ložiska 5x10x4mm do ozubených kol (vždy z obou stran, takže budete potřebovat celkem 4 ložiska).
Sestavení hnané hřídele - krok 4 4.4 Namažte otvor selektoru mazivem převodového stupně a nasuňte jej na hřídel, ta jak je naznačeno na obrázku.
Sestavení hnané hřídele - krok 5 4.5 Nasaďte větší ozubené kolo na hřídel – hladkou stranou směrem k selektoru. Nasaďte menší ozubené kolo na druhou stranu hřídele – opět hladkou stranou směrem k selektoru. Poté na obě strany nasaďte tenké podložky a na konec kuličková ložiska 5x13x4 mm.
Sestavení hnané hřídele - krok 6 4.6 Zde je kompletně sestavená vložená hřídel převodovky.

krok 5 - Sestavení hnací hřídele

Sestavení hnací hřídele - krok 1 5.1 Budeme vycházet z manuálu na RC auto Twin Hammers – výkres A-3.
Sestavení hnací hřídele - krok 2 5.2 Přichystejte si díly, jak je na obrázku. Na hřídel nejprve nasaďte do drážky segrovku (na hřídel 3mm) – tak, jak je naznačeno na obrázku.
Sestavení hnací hřídele - krok 3 5.3 Malý čep vsuňte do otvoru v hřídeli, poté nasuňte větší ozubené kolo tak, aby zapadlo do čepu.
Sestavení hnací hřídele - krok 4 5.4 Z levé strany nasaďte nejprve podložku a pak kuličkové ložisko 5x10x4mm. Z pravé-(delší) strany-nasuňte menší ozubení kolo. Poté nasaďte segrovku, vymezovací vložku a kuličkové ložisko 5x10x4 mm.
Sestavení hnací hřídele - krok 5 5.5 Zde je kompletně sestavená hnací hřídel převodovky.

Krok 6 - Sestavení vložené hřídele

Sestavení vložené hřídele - krok 1 6.1 Přichystejte si díly podle obrázku.
Sestavení vložené hřídele - krok 2 6.2 Nejprve nasaďte kuličkové ložiska 4x8x3 mm do ozubených kol. Budete potřebovat celkem 4 ložiska (do každého ozubeného kola půjdou 2)
Sestavení vložené hřídele - krok 3 6.3 Do ozubeného kola na prvé straně vsuňte hřídel. Z levé ještě nasuňte distanční kroužek. Nakonec nasuňte zbývající ozubené kolo
Sestavení vložené hřídele - krok 4 6.4 Zde je kompletně sestavená vložená hřídel převodovky.
Sestavení vložené hřídele - krok 5 6.5 Zde můžete vidět sestavenou hnací (vstupní), vloženou a hnanou (výstupní) hřídele převodovky + řadící vidlici.
Sestavení vložené hřídele - krok 6 6.6 Pro srovnání – původní hřídele jednostupňové převodovky a nové hřídele dvoustupňové převodovky. Nyní máme všechno hotovo a nezbývá, než zkompletovat převodovku.

Krok 7 - Sestavení převodovky

Sestavení převodovky - krok 1 7.1 Budeme vycházet z manuálu na RC auto Twin Hammers – výkres A-5.
Sestavení převodovky - krok 2 7.2 Nejprve je zapotřebí řádně namazat selektor, vidlici a ozubená kola vazelínou.
Sestavení převodovky - krok 3 7.3 Nasuňte výstupní hřídel převodovky do domku podle obrázku.
Sestavení převodovky - krok 4 7.4 Nyní namažte vazelínou vložené ozubené kolo.
Sestavení převodovky - krok 5 7.5 Zasuňte vloženou hřídel do domku tak, jak je naznačeno na obrázku.
Sestavení převodovky - krok 6 7.6 Nyní namažte vazelínou vstupní hřídel.
Sestavení převodovky - krok 7 7.7 Zasuňte zbývající vstupní hřídel do domku tak, jak je naznačeno na obrázku. Nyní máme hotovu vnitřní část převodovky.
Sestavení převodovky - krok 8 7.8 Budeme vycházet z manuálu na RC auto Twin Hammers – výkres A-6. Část přeškrtnutou červeným křížkem montovat nebudeme.
Sestavení převodovky - krok 9 7.9 Sešroubování převodovky použijeme 4ks šroubů stejných, kterými jsme na začátku odšroubovali a rozdělali obal převodovky.
Sestavení převodovky - krok 10 7.10 Nyní sestavíme první část mechanismu řazení, který posunuje vidlicí.
Sestavení převodovky - krok 11 7.11 Mechanizmus nasuneme na hřídelku, která vede z převodovky, a na hřídelku našroubujeme samojistnou matici M2.5.

Krok 8 - Sestavení převodovky

Sestavení převodovky - krok 1 8.1 Pro sestavení spojky budeme vycházet z manuálu na RC auto Ascender – výkres A-7.
Sestavení převodovky - krok 2 8.2 Sestavte spojku podle nákresu a samojistnou matici zcela dotáhněte. Poté samojistnou matici povolte o 5.5 závitu. Tato hodnota se většině uživatelů jeví jako optimální.
Sestavení převodovky - krok 3 8.3 Pro instalaci motoru budeme vycházet z manuálu na RC auto Ascender – výkres A-8. Pod motor dáme podložku, jak je na obrázku. Na šrouby, které drží motor na zeleném platu, naneseme lepidlo na šrouby (doporučujeme modré) Na hřídel motoru nasuneme pastorek a červík opět zalepíme lepidlem na šrouby (opět doporučujeme modré).
Sestavení převodovky - krok 4 8.4 Nyní musíme nastavit mezizubovou vůli mezi pastorkem a hlavním ozubeným kolem, stačí na to použít tenký letákový papír dvakrát přeložený přes sebe, dáte mezi pastorek a kolo převodu a dotáhnete, po testu se nesmí papír trhat, ale musí dělat hezké „varhánky“.
Sestavení převodovky - krok 5 8.5 Takhle smontovanou převodovku s pohonným ústrojím můžeme vložit zpět do podvozku.
Sestavení převodovky - krok 6 8.6 Na závěr stačí přišroubovat plastový kryt převodu imbusovým šroubem a je to hotovo!

Krok 9 - Finální dokončení

Finální dokončení - krok 1 9.1 Budeme vycházet z manuálu na Ascender A-10.
Finální dokončení - krok 2 9.2 Nasuňte poloosy do převodovky a zajistěte všechny 4 červíky modrým lepidlem na šrouby.
Finální dokončení - krok 3 9.3 Převodovku namontujte zpet do šasi pomocí 4 šroubů ze spodní strany podvozku. Zapojte zpět ojničky držící podvozek a upevněte zpět tlumiče.
Finální dokončení - krok 4 9.4 Nyní budeme vycházet z manuálu na Twin Hammers – výkres A-13. Zde je princip zapojení kompletního řadícího systému.
Finální dokončení - krok 5 9.5 Připravte si potřební díly podle obrázku.
Finální dokončení - krok 6 9.6 Nejprve upevněte na převodovku držáky serv do montážních otvorů. Při pohledu shora je pravá dírka zakrytá černou nálepkou, sundejte ji.
Finální dokončení - krok 7 9.7 Nyní na kulovou koncovku páky řazení nacvakněte táhlo.
Finální dokončení - krok 8 9.8 Na druhou stranu táhla nacvakněte páku serva. Servo nastavte pomocí vysílače do jedné z krajních pozic a podle toho nasaďte páku na tisícihran serva. Vy vysílači pak nastavte korektní velikosti výchylek, aby mechanika řazení nebyla zbytečně namáhána.

Závěr

Instalací dvoustupňové převodovky rozhodně budete mít více radosti z jízdy vašeho Ascenderu. Díky vyššímu rozsahu rychlosti bude auto prostupovat terénem a díky tomu Vás může dostat z obtížných situací. Cena přestavy není samozřejmě „zadarmo“, ale cena plně odpovídá přínosu převodovky. Jízdní vlastnosti obou převodů naleznete ve videu níže (od času 7:24).